kunstenaar in de schijnwerper

Regelmatig zetten we een kunstenaar ‘in de schijnwerper’ vanwege een bijzonder project of een bijzondere publicatie.

Kunstenaar van de maand juni: Gerard Neijenhuis

Gerard Neijenhuis (1966)

Naast mijn werk als graficus, maak ik bronzen beelden.

De vrijheid die je hebt bij het tot stand komen van een bronzen werk, zorgt ervoor dat ik mijn fantasie de vrij loop kan laten gaan. Naast gestileerd werk gaat mijn interesse vooral uit naar complexe vormen die de illusie wekken dat deze in de natuur zijn ontstaan. De uitstraling van deze geheimzinnige vormen probeer ik te vangen in strakke vormen.

Het is voor mij belangrijk het gehele traject in eigen hand te houden inclusief het gieten, afwerken en patineren van de beelden.

Het laten ontstaan van mijn werk

Als mensen vragen hoe ik mijn beelden maak, vind ik het lastig daar antwoordt op te geven.

Op voorhand kan ik u zeggen dat ik alleen een tipje van de sluier op wil lichten en het daadwerkelijke proces niet prijs ga geven. Voor mij is het belangrijk dat het mysterieuze karakter van mijn werk behouden blijft. Om de verwondering te laten bestaan is het soms mooier om een mysterie het mysterie te laten zijn zonder er een verklaring voor te zoeken.

Ik kan wel kan vertellen dat ik allereerst een mal ontwerp van bv klei of een ander materiaal en hier uiteindelijk een gipsen mal op maak. Deze vorm bestaat uit verschillende delen, welke ik als een puzzel in elkaar kan passen. Hierbij moet je opletten dat deze altijd “lossend” is zodat het werk niet vast in de mal komt te zitten. Vervolgens voeg ik materiaal aan de mal toe dat een eigen weg gaat zoeken volgens de wetten van de zwaartekracht. Hierop heb ik weinig invloed, waardoor mijn werk eigenlijk op een natuurlijke wijze ontstaat.

Vervolgens voeg ik hete was toe aan dit geheel en laat het afkoelen. Nu is de mal klaar om geopend te worden en kan het resultaat bekeken worden. Daarna ga ik met verschillend gereedschap aan het werk en verwijder naar inzicht bepaalde delen waarmee ik dus eigenlijk opnieuw ga sturen aan de uiteindelijke vorm. Als deze naar mijn zin is, is het wasmodel klaar.

Hierna begint proces om het beeld klaar te maken om gegoten te kunnen worden. Dit houd in, dat ik aan het wassen beeld de giet- en ontluchtingskanalen moet maken, die ervoor gaan zorgen dat het hete brons zijn weg door de vorm kan vinden.

Vervolgens vorm ik dit geheel in een mengsel van gips en gravel. Nu is het wassen beeld opgesloten in de uiteindelijke gietmal, welke in de oven uitgestookt gaat worden. De mal wordt in de oven gestookt waarbij de was verbrand en het vocht uit het gips verdampt.

Nu hebben we eindelijk de mal waarin vloeibaar brons (1100 graden Celsius) gegoten kan worden.

Vervolgens laat je de mal weer afkoelen en haal je het gips met hamer en beitel weg. Het laatste restje gips wordt met een hogedrukspuit weggespoten.

Nu heb je de ruwe vorm en begint de afwerking, het “ciseleren”. De giet- en ontluchtingskanalen moeten verwijderd worden en het schuren en polijsten van het materiaal begint.

Om kleur aan te brengen moet ik het beeld opnieuw heet stoken en met een zuur behandelen, totdat de gewenste kleur bereikt is.

Al met al is het veel werk voordat het uiteindelijke resultaat zichtbaar is. Bij mijn werk is het belangrijk dat je niet het gehele proces kan en wilt sturen, hierdoor behoud het zijn natuurlijke karakter.